Ikonskole
Charlotte Weppenaar Pedersen. Kollerødvej 14. 3450 Allerød.
Tlf. 48-141864 hv. 9-10. E-mail:  charlotte@ikonskole.dk

Ikon, Pilgrim og Hjertebøn

Rejse til Ouranopolis, Mount Athos og Thessaloniki, Grækenland

10 dage fra 2 til 11 oktober 2020.

Tilmeldingsfrist: 1 marts 2020

Ouranopolis kaldes himmelbyen, og Mount Athos Jomfru Maria’s have.

Foreløbig program:

Afrejse: 2 oktober med fly fra København til Thessaloniki, videre samme dag til Ouranopolis

Vi bor på Pension Katarina i Ouranopolis

Ikonundervisning og hjertebøns praksis 20 timer: mandag til fredag kl 10.00 til 14.00 ved Charlotte

Foredrag om Mount Athos ved Allan

Pilgrims bådrejse langs Mount Athos (kan foretages flere gange)

Besøge udvalgte  kirker, bl. a. gudstjeneste i den lokale kirke, klostre og ikoner i området ved Ouranapolis i dagene.

Rejse fra Ouranopolis til Thessaloniki lørdag den 10 oktober

Overnatning på 5 stjernet hotel i Thessaloniki

Her går vi pilgrims ruten og besøger udvalgte kirker og klostre på ruten og nyder byens liv i Thessaloniki med græsk middag

Rejse fra Thessonoliniki til København søndag den 11 oktober

Når vi ankommer til Thessaloniki, kører vi i minibus til Ouranopolis, som foregår igennem skønne bjerglandskaber og små græske landsbyer, med Allan som chaffør. Ouranapolis er en livlig, venlig fiske og havneby hvor pilgrimme og munke rejser til og fra Mount Athos, med alt hvad det indebærer.  Byen rummer alt fra dejlige badestrande, gode madsteder til et dybt forankret kristen ortodox liv, og masser af ikoner i butikker, værksteder og gallerier.

Pension Katarina er drevet af et venligt ægtepar som dels er ikonmaler og formand for byens turistbureau. Den 4 etages hyggelige pension med plads til 10 beboer (dvs kun os på rejsen bor der) er ud til havet og stranden , beliggenheden er stille og fredfyldt, og  i gå afstand til byens centrum. Alle værelser er lyse og meget rummelige, eget thekøkken , eget bad og toilet. Alle værelser har altan eller veranda, nogle med havudsigt, andre med udsigt over byen .  Lejligheden på 3 sal er vores samlingsted for morgen meditation og ikonmalingen udendørs på terassen, med udsigt over havet.

Dagene vil forløbe nogenlunde fast med en rytme med morgenmeditation / hjertebøn, ikonmaling  ture og fordrag om ikonmystik og Mount Athos .. og fælles spisning for de som har lyst på byens spisesteder som er lige i nærheden eller hvad vi nu finder på ... måske er der særlige Gudstjenester eller byfest .. ligesom sidst vi var der,  hvor vi var inviteret med som æregæster til den lokale byfest..

Vi vil, udover at male ikoner, studerer Byzantinske ikoner i klostre og kirker, besøger ikonværksteder, sejletur rundt om Mount Athos, samt fordybe os i glæden, nærvær, stilhed og livet.

Thessaloniki er Grækenland’s tidligere hovedstad og sæde for det Byzantinske rige. Den er rig på gamle kirker, klostre, freskoer og ikoner, som vi vil fordybe os i de sidste 2 dage af rejsen.

Er du mand, og ønsker at besøge Mount Athos som pilgrim, skal du selv arrangere det, men vi kan være behjælpelig med information. (Allan har været på Mount Athos som pilgrim i flere omgange).

Nærmere og mere detaljeret kursus og rejsebeskrivelse bliver sendt til dem som ønsker at tilmelde sig. Hvis du på nuværende tidspunkt er interesseret, bedes du kontakte os hurtigst muligt på info@ikonskole.dk eller telefon 48-141864 hverdag kl 9-10.

Informationsmøde tirsdag den 1 sept 2020 som er obligatorisk, på Kollerødvej 14, 3450 Allerød, kl. 17.00 – 19.00. Der serveres lette snacks og forfriskninger.

Deadline for endelig tilmelding: 1 marts 2020

Min 6 og max 8 deltagere samt Charlotte og Allan

Vi har gennemført rejsen i 2010, 2012, 2013, 2017 og 2018 med overfuldtegnet gruppe.

Pris (med forbehold for lille stigning pga flybilletter):

DKK 13.000 per person enkeltværelse med havudsigt (4)
DKK 12.000 per person enkeltværelse uden havudsigt (2)
DKK 11.00 per person dele dobbeltværelse med havudsigt (2)

Alle værelser har store balkoner.

Prisen inkluderer: flybilletter, billeje, bensin, ophold på pension i Ouranapolis uden forplejning, hotel i Thessaloniki med morgenmad, ikon undervisning, foredrag, diverse entre.

Prisen inkluderer ikke: Måltider.

Du skal selv tegne rejseforsikring.

Ved tilmelding betales depositum: DKK 5.000
Sidste rate betales 1. sept 2020

Afmeldings betingelser:

På grund af Covid 19 situation, er hele depositum tabt ved afmelding inden 1 sept 2020.

Rejsen arrangeres af foreningen ”Ikon”, og derfor er medlemskab påkrævet. Medlemskab medfører ingen økonomiske eller andre forpligtelser. Indmeldelse koster DKK 100 og er en del af rejseprisen. Alle får udleveret vedtægterne ved informationsmødet.